پس از مرگتان چه اتفاقی برای حساب های کاربری تان می افتد؟
شاید شما صاحب یک وبسایت یا وبلاگ باشید. پس از مرگ، چه کسی قرار است این دارایی را از آن خود کند یا احتمالا از درآمد آن منتفع شود؟
شاید این پرسش برای بسیاری از کاربران، بیمورد و غیر ضروری و بیاهمیت باشد و شاید پاسخ این باشد که چه فرقی میکند پس از مرگ مثلا حساب کاربری جیمیل به دست کسی برسد؟ پس بگذارید شما را با موردی واقعی در این زمینه آشنا کنیم.
پیش از آن باید گفت، تا کنون هیچ قانون مشخص و دقیقی برای تعیین تکلیف داراییهای آنلاین و دیجیتال افراد پس از مرگ نوشته نشده است. تنها بروز موارد خاص است که شرکتهایی نظیر گوگل و فیس بوک را ناچار به اندیشیدن یک راهکار کرده است.
یکی از این موارد داستان بنیامین استاسِن است که در ۲۱ سالگی بدون بر جای گذاشتن هیچ نوشتهای یکباره خودکشی زد. وقتی پدر و مادر وی نتوانستند هیچ دلیلی برای این کار او پیدا کنند، تصمیم گرفتند .با بررسی حساب جیمیل و فعالیتهای وی در شبکههای اجتماعی، سرنخی از این موضوع به دست آورند؛ اما گوگل و فیس بوک هر دو اعلام کردند که دادن اطلاعات حساب بنیامین به آنان، نقض حریم شخصی وی است و از این کار خودداری کردند.

در حالت عادی، هنگامی که وصیت نامهای در میان نباشد، یکی از خویشاوندان تملک و اختیار همه داراییهای فیزیکی را بر عهده خواهد گرفت، ولی درباره دارایی دیجیتال و آنلاین هیچ قانونی در کار نیست.
اما موضع گوگل و فیس بوک بر این اصل استوار بود که چنانچه بنیامین میخواست چیزی را با پدر و مادر خود در میان بگذارد، حتما اینکار را میکرد. در نتیجه اکنون دلیلی بر نقض حریم شخصی وی وجود ندارد.
سرانجام پدر و مادر بنیامین با رفتن به دادگاه، توانستند حکم لازم را در این خصوص بگیرند؛ اما هرچند گوگل اطلاعات حساب کاربری را در اختیار آنان گذارد، هنوز فیس بوک به دلیل جلوگیری از نقض حریم شخصی از این کار سر باز میزند و این پرونده همچنان باز است.
این مورد خاص به خوبی اهمیت داراییهای آنلاین و دیجیتال افراد را نشان میدهد. در نتیجه این امر منجر به آن شده که برخی از شرکتها در این زمینه یکسری قواعد کلی تدوین کنند.
بگذارید نگاهی کوتاه به این موارد داشته باشیم. کلا در مواردی که وصیت نامهای برای تعیین تکلیف داراییهای آنلاین افراد در دست نباشد، رفتار برخی از مهمترین شرکتها به شرح زیر است:
توئیتر
هنگامی که مرگ یکی از کاربران به توئیتر اطلاع داده شود، این شرکت اقدام به دیجیتالی کردن همه توییتهای عمومی آن کاربر کرده و آنها را پیش از بستن حساب کاربری در اختیار ذینفعان میگذارد.
برای این منظور نیاز است که اطلاعات زیر به توییتر فرستاده شود:
ـ نام کاربری توییتر شخص مورد نظر،
ـ یک کپی از گواهی فوت شخص مذکور،
ـ و یک کپی از کارت شناسایی رسمی فرد.
اطلاعات شخصی متقاضی دریافت دارایی آنلاین به همراه اطلاعات تماس و آدرس ایمیل و همچنین نسبت با فرد مورد نظر و نوع درخواست ـ مثلا بستن حساب کاربری ـ نیز در این میان لازم است.
این اطلاعات یا باید به وسیله ایمیل و یا دورنما به آدرس زیر فرستاده شود:
Twitter, Inc.
c/o: Trust & Safety
795 Folsom Street, Suite 600
San Francisco, CA 94107
Fax : 1-415-222-9958”
فیس بوک
فیس بوک نه حساب کاربری فرد متوفی را میبندد و نه اطلاعات آن را در اختیار خویشاوندان میگذارد، بلکه حساب کاربری را برای یادبود نگه میدارد تا در هر زمان دوستان وی بتوانند آن را بازدیدکنند.
شما میتوانید مرگ یک فرد را از طریق این صفحه به اطلاع فیس بوک برسانید و درخواست ایجاد یک یادبود برای وی بکنید. برای این کار لازم است که آدرس صفحه فیس بوک و ایمیل فرد مورد نظر را داشته باشید.
حساب کاربری گوگل / جی میل
البته همان گونه که گفته شد، هیچ ضمانتی نیست که گوگل اقدام به در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری متوفی به خویشاوندان وی کند. اطلاعات بیشتر در این زمینه را میتوانید در این صفحه بخوانید.
حساب کاربری مایکروسافت / Hotmail
شماره فکس: 4257080096 و ایمیل: msrecord@microsoft.com
همان گونه که دیده میشود، شرکتها کارهای گوناگونی در برخورد با این موضوع در دستور کار خود دارند. البته همواره میتوان حکم دادگاه را برای نسخ این قوانین و به نفع خویشاوندان متوفی ملاک عمل قرار داد.